Navigatie
HomeLes → Diafragma stand - scherptediepte

Diafragma stand - scherptediepte

In deze cursus behandelen we de diafragma voorkeuze stand, ook wel de Av stand.

Wat is diafragma?
Diafragma is de grootte van de opening in de lens. Deze is in te stellen en hiermee kan je bepaalde effecten creeren of gebruik maken van handigheidjes, zoals langer kunnen fotograferen zonder flits omdat je meer licht in de camera krijgt. Met het instellen van de diafragma kan je spelen met de scherptediepte. De scherptediepte is de mate van scherpte/ wazigheid in de foto. Bij een kleine scherptediepte krijg je maar een klein deel van de foto scherp (de diepte in). Dit is bijvoorbeeld mooi voor portretten, omdat zo de achtergrond niet afleid. Bij een grote scherptediepte krijg je een groot deel van de foto scherp. Dit is handig voor groepsfoto's, landschappen en meer.
 
Als je gebruik wilt maken van een grote scherptediepte moet je meer licht vangen in de camera omdat je hierbij een klein diafragma hebt. Je zult dan gebruik moeten maken van een hogere ISO waarde, een flitser of meer buiten/ binnen licht, of je camera op een statief zetten.
Als je gebruik wilt maken van een kleine scherptediepte, een groot diafragma, heb je een stuk minder licht nodig. Het nadeel hierbij is dat je er met scherpstellen snel naast kunt zitten omdat er maar een klein stukje scherp is. Focus je verkeerd zit je er ook snel compleet naast.
 
Hoe gebruik je de diafragma voorkeuze stand?
Stel het voorkeuzewiel van de camera in op de Av stand. Je kunt nu met het instelwiel het diafragma veranderen. De camera past zelf de instellingen aan om te kunnen werken met het ingestelde diafragma. Het is lastig te onthouden wat het effect van een ander diafragma is, daarom leggen we het hier iets anders uit. We maken in deze cursus de vergelijking met een meetlat en leggen die de diepte in. Met een klein diafragma getal (groot diafragma, zie de verwarring) van bijvoorbeeld 1.8 is er maar een klein stukje scherp op de foto. Namelijk 1.8 centimeter op onze meetlat.
 
Bij een groot diafragmagetal (klein diafragma, nog meer verwarring) van bijvoorbeeld 22 is er een heel groot stuk scherp op de foto. Namelijk 22 centimeter op onze meetlat. Nu is de meetlat maar een voorbeeld, maar handig om te onthouden. Wat je dus ook moet onthouden is: 1.8 = groot diafragma, 22 = Klein diafragma.

------
Terug