Navigatie
HomeLes → Een korte introductie

Een korte introductie

Allereerst welkom bij deze cursus digitale fotografie!

Wat gaan we in de komende cursussen behandelen?

We beginnen deze les met een korte introductie over de digitale spiegelreflexcamera. Daarna gaan we kijken welke functies de camera allemaal heeft en hoe je deze kunt bedienen. Zodra je dit onder de knie hebt gaan we foto's maken. We beginnen met de automatische stand zodat je de camera leert te hanteren. Hierna gaan we verder met de diafragma voorkeuze stand, zodat je leert spelen met scherptediepte. Daarna gaan we foto's maken met verschillende sluitertijden zodat je beelden kunt bevriezen of juist beelden snelheid kunt laten uitstralen. Als je dit onder de knie hebt gaan we verder met fotograferen, maar dan in de M stand, dit is volledig handmatig. Voorlopig heb je hier wel even genoeg aan, dus.. aan de slag!

Inleiding

Je hebt misschien al wat ervaring met analoge fotografie, of je maakt al een tijdje foto's met een compact camera. Nu heb je de overstap gemaakt naar een digitale spiegelreflexcamera. Verstandige keuze! Digitale spiegelreflexcamera's (DSLR) zijn flink in opkomst. Je kunt er veel kanten mee uit en voor bijna elk type fotografie is de camera geschikt. Ok, je stopt hem niet in je borstzakje, maar je krijgt er wel veelzijdigheid en kwaliteit voor terug.

Voordelen

  • Onbeperkt foto's maken, geen rolletje meer nodig
  • Blijven schieten, ook als het wat donkerder gaat worden
  • Lenzen zijn verwisselbaar, pas de camera aan naar wens/ budget
  • Betere prestaties
  • Alle controle, jij bepaalt de knoppen!
  • Uitbereidingsmogelijkheden zoals een externe flitser, studioflitsers en remotes

Nadelen

  • Duur in aanschaf
  • Groot en zwaar
Zoals je ziet, meer voordelen dan nadelen, dus, op naar de eerste echte les.

------
Terug